S Ä L E N 1 8

Låt mig skriva ett lååååångt inlägg och berätta om allt kul (och tufft) som har hänt senaste tiden!!!

Nu kör vi, håll i hatten

I senaste inlägget tror jag ni förstod att jag var riktigt stressad och hade mycket att göra. Detta var för att jag veckan efter skulle åka bort och därmed missa en vecka i skolan. Oftast brukar det inte vara några problem att vara borta från skolan så länge men förbereder sig och är medveten om att man kommer få behöva ta igen det man missar. Men denna gång kändes det vädligt tufft....

Men till sist tog den tuffa veckan slut och jag satte mig på ett tåg mot Enköping. Där blev jag upphämtad av Carro, vi tog en runda på Coop, Systembolaget och ytterligare en runda på Coop (japp vi glömde köpa några saker..).
Resten av dagen hängde vi hemma hos mig. Packade, bakade och bara förberedde oss för resan som skulle starta dagen därpå.

På söndagen satte jag mig i bilen, åkte för att hämta Carro och sedan bar det vidare mot Västerås där vi skulle hämta upp ytterligare passagerare. I två bilar bar det sedan av mot Sälen! Vi gjorde ett stopp för lunch och ett ytterligare ett för att handla mat till veckan. Men på eftermiddagen var vi framme i ett snötäckt landskap. Jösses vad mycket snö det var! Vi lastade in våra saker, gjorde oss hemmastadda, åt middag tillsammans - det blev med andra ord en ganska lugn kväll i stugan.

Uppladdning inför en vecka i Sälen

På måndagen vaknade hälften av oss väldigt tidigt för att skjutsa en av grabbarna till Vasaloppsstarten, vi andra gled ur sängen vid åtta tiden då vi samlade i köket och åt frukost tillsammans. Fyra av oss bestämde oss för att hyra längdskidor och ge oss ut i spåret medan de andra två bestämde sig för att ge sig ut i backen. Jag och Carro hade väl inte riktigt samma flyt i spåret som grabbarna... men kul och bra med motion fick vi! Det var otroligt fint spår och så mysigt att "glida" runt i skogen.
Vid tolvtiden hade vi tagit oss tillbaka till stugan och vi samlades för att äta lunch och ta det lite lugnt innan vi begav oss till Mora och möta upp vår tappra vän som tog sig i mål. När vi kom tillbaka till stugan överlämnade jag och Carro middagen till killarna medan vi åkte för att tanka. Pizza-kit - hur svårt kan det vara att fixa? Tydligen väldigt svårt... Det blev inte en succémiddag men jag fick mig ett gott skratt. På kvällen firade vi även en av grabbarna i stugan. Inte bara hade han åkt Vasaloppet utan han fyllde även år! Det blev en bra första dag i Sälen. Sent på kvällen fick vi även för oss att springa upp för skidbacken i mörkret, krypa ner i ett par sopsäckar och försöka åka ner... bra beslut ♥

På tisdagsmorgon nästan hoppade jag upp ur sängen och var riktigt laddad för att ge mig ut i backen. Blev dock lite chockad när termometern visade -25 grader... Men ut i backen tog vi oss! Uppe på toppen var köldeffekten -35 grader så en del lyftar var avstängda och jag kan minst sagt säga att vi blev kalla....
Vid fyra-tiden var det dags för veckans första after ski. Killarna ägde dansgolvet och jag stod nöjt och tittade på med en dryck i min hand. När de vinkade att jag skulle göra dom sällskap på golvet och jag skakade på mitt huvud så kom de och bar ut mig. Så en meter upp i luften gjorde jag alltså ofrivilligt masken i luften och det var där jag förstod att den kommande veckan skulle bli bra!
Vägen hem från after skin var den roligaste någonsin! Att vi alla tog oss hem är ett under (även fast vissa fick ta bussen)! Helt plötsligt hade vi splittrats och mitt i backen stod alltså jag och Micke. Nog tog vi oss hem men vi fick springa över privat mark i 1 meter snö... Väl hemma blev det bastu, middag och uppladdning för kvällen. Senare på kvällen begav vi oss mot nattklubben i Sälen. Även fast besöket där inte blev som vi hade väntat oss måste jag säga att det blev en riktigt lyckad kväll och en kväll jag sent glömmer! Och natten var så mysig ♥ Framförallt när vi satt där i sängen halv fyra på morgonen och åt mackor.

När vi vaknade på onsdagen var vi väl inte riktigt fit for fight. Jag mådde verkligen inte bra, men det var troligen på grund ut av min lilla olycka från dagen innan. När grabbarna begav sig ut i backen åkte jag och Carro för att handla lite på outleten och i matbutiken. Vi gjorde sedan en bra lunch medan grabbarna åt på donken... och sedan begav vi oss ut i backen och drog några åk. Eftersom alla andra drog till after skin och jag inte klarade höga ljud med min lilla huvud-skada så åkte jag lite extra i backarna i en timme innan jag mötte dom på en annan after ski. Det blev bara en snabbis där innan vi åkte hem till stugan. Denna kväll ville grabbarna dra på musikquiz men jag och Carro kände inte för det så vi somnade framför en film istället. Men sent där på kvällen blev vi väckta av att fem grabbar STORMADE in och skrek att de hade vunnit hela quizen. Sedan tryckte dom alla in sig i vårat lilla sovrum och vi blev tvugna att sitta och lyssna på deras historier (ja jag erkänner att det var mysigt, även fast det tog år och dagar innan vi kom i säng)

Utsikten från fönstret en stilla morgon (Det är så djup snö att lekplatsen måste grävas fram)

På torsdagen vaknade vi upp till skinande sol och vi kunde inte bärga oss för att kasta oss ut i backen. Vi åt frukost tillsammans och begav oss sedan ut. Vi hann inte ens åka en gång innan grabbarna ville bjuda av solen i en snöhög. Det blev väldigt mycket njutande men jag och Carro försökte även åka lite i backarna. På eftermiddagen var tanken att vi skulle dra på after ski... Allt går inte alltid som man har tänkt sig och det slutade med att jag och Carro gled hem lite tidigare. Kvällen bjöds sedan på en kväll i stugan med bastu, middag och lite sällskapsspel.

Vilket gäng ♥

På fredagen åt vi som alla andra morgonar frukost i samlad trupp. Sedan satte vi oss i två bilar och begav oss mot Norge. Där spenderade vi hela dagen i Trysils backar. De första två åken frös jag så fruktansvärt mycket... men efter en mysig lunch, där vi anslöt med grabbarna, blev det många fantastiska åk! Backarna var underbart långa, branta och mestadels sittlyftar (med rumpvärme och vindskydd ♥). När det började lida mot stängning var vi en väldigt nöjd skara. Vi gled tillbaka till hem till Sälen-stugan där vi gjorde middag och laddade upp för ytterligare en utekväll. Denna kväll drog vi till Tandådalen men den var tyvärr inte lika lyckad... Jag och Carro var inget större fan av klubben och blev ganska lättade när klubben stängde och vi äntligen kunde få åka hem. Kanske inte bästa avslutet på veckan men ibland blir det inte alltid som man har tänkt sig.

På lördagen var tanken att vi skulle ta sovmorgon men så blev det inte riktigt... Vi åt frukost innan vi tillsammans packade ihop och städade ur stugan. Sedan satte vi oss i bilen och började rulla hemåt. Slitna och ledsna över att veckan var över....
Efter att ha kört min lilla turné för att skjutsa hem alla kom jag även hem jag med. Väl hemma somnade jag och jag som i vanliga fall är lätt-väckt kom inte upp när mamma försökte berätta att det var middag. Men jag fick i mig lite middag och kunde gå tillbaka och sova.
10 timmar senare vaknade jag och kunde spendera hela söndagen åt att packa upp, tvätta och mot kvällen bege mig tillbaka til Stockholm.

Sliten skara sov hela vägen hem i bilen

Och så var en vecka i Sälen bara ett fint minne... En vecka där jag fick andas lite härlig fjälluft, glida på skidor, skapa minnen, lära känna fem härliga grabbar, bo i en svinstia, lära mig att man kan misslyckas med ett pizza-kit, tappa några hjärnceller och så mycket mer... Tack för denna gång!