Femte dagen i Italien

Dagens hiss: marknaden, Zara,
Dagens diss: bussturen, börjar tröttna på pasta och pizza, saknar riktigt godis

Idag tänkte vi att vi skulle prova något nytt, nämligen att åka buss. Jag kan säger er att jag aldrig kommer klaga när jag får sitta brevid en okänd människa igen! (Vilket jag brukar klaga på när jag åker buss hem och till skolan i vanliga fall) När vi åkte buss i dag stod vi 10 pers på en kvadratmeter. Därför avråder jag alla med stark klaostrofobi att åka buss i Italien.

Men vi kom fram. När vi klev av bussen besökte vi en marknad. Det var väldigt uppskattat! De var väldigt bladat vad de sålde i de olika stånden men vanligast var frukt och grönt. Vi hittade en man som sålde torkad frukt som fick bli min räddning då jag saknar godis. Eftersom jag tycker man måste prova lite nytt när man är utomlands så köpte vi en torkad frukt som var en korsning av lime och äpple, väldigt god!

Efter lunch gick vi till Pantheon (en byggnaden jag aldrig hört talas om förut men som var coolt att vara i, hade dock velat vara där någon dag när det regna). Gick runt lite där och sedan gick vi till shoppingområdet vi var i igår. Det är otroligt stort och alla möjliga butiker finns här. Allt från Dior till Desigual (Som finns överallt här i Rom), Louis Vuitton till H&M (Ja Sverige är representerade).
De här med att hålla sig borta från Zara är inte riktigt något jag klarar av. Vi gick en snabbis och såklart kom jag ut med en stor kasse idag igen.

Nu har vi ätit middag men eftersom vi inte har fått i oss vårt dagliga behov av italiensk glass ska vi gå ner på gatan och köpa oss en glass (fördelen med att ha en glassaffär som granne) innan vi går till sängs.

Fjärde dagen i Italien

Dagens hiss: Shoppingfynd, det svenska glasstället,
Dagens diss: gatuförsäljare som trycker upp saker i ansiktet på en

Jajamen, idag blev det lite shopping
Jag har faktiskt vart besviken på Italien eftersom jag inte har tyckt att det finns något annat än sevärdigheter. Men idag ändrade jag min inställning. Nog för att de flesta är otroligt dyra märken men det finns även andra affären som vi mänskliga personer har råd med. (Men ska man shoppa är Rom nog inte bästa staden att shoppa i, föredrar London för de)
Alltid när jag är och shoppar i Stockholm med mamma och min syster går vi alltid till Zara. Och eftersom Zara är italienskt så var det ju ett måste för oss att besöka Zara. Fick med mig en väldigt söt blus därifrån som jag anatgligen inte kommer kunna vänta tills vi kommer hem med att använda.

Förutom att shoppa besökte vi även spanska traffan och Fontana di Trevi.
Även dessa sevärigheter (precis som colosseum) hade jag en helt annan bild av. Spanska trappan var mycket längre än vad jag trodde (även här visades min dåliga kondition, flåsa som ett monster när vi hade kommit upp (skämt å sido (parantes i parantes i parantes))).
Fontana di Trevi låg i mitten av flera små gränder, vilket jag inte visste. Det var otroligt mysigt samtidigt som det var väldigt mäktigt.
I en av gränderna hittade vi även ett glasställe som ägdes av en svensk, och oj vad god glassen var! Rekomenderar verkligen det stället (valentino gelato)

Såg nu när jag hade laddat upp bilden på fontänen att allt den inte alls var bra... men jag får fixa en bättre bild när jag kommer hem och när det inte tar en timme att ladda up en bild... :)
Första bilden var som sagt på Fontana di Trevi, andra bilder på allt folk vid fontänen och tredje bilden på spanska trappan

Tredje dagen i Italien

Dagens hiss: Sverige finns med i Peterskyrkan, roliga uniformer
Dagens diss: ömma fötter, rostade kastanjer, fortfarande inte besökt en marknad, gatuförsäljare

Idag gjorde jag och min familj precis som 5 miljoner andra personer gör om året. Vi besökte världens näst största museum som ligger i Vatikanstaten
Jag uppskattade nog allra mest att besöka Michael Angelos målningar, det var väldigt mäktigt. För er som inte har varit där, det är ett stort stort (rätt mörkt) rum där alla måste vara knäpptysta och det är även dresscode och fotoförbjud (vilket var tråkigt)

Vi besökte även Peterskyrkan. Men efter att ha gått en guidead tur i två timmar var fötterna alldeles för ömma och jag var alldeled för trött för att orka lyssna på engelskan och översätta allt så att jag skulle förstå. Men lärde mig en hel del där ändå.
Så om jag tyckte jag hade lärt mig mycket histora igår så tar jag nog tillbaka det efter idag!

Nu är jag så trött i kroppen och jag har nog aldrig haft så här ömma fötter förut så jag tänker nog gå direkt till sängs

Vet inte om de syns i bilden men det står så otroligt mycket folk utanför kyrkan och de ser så mini ut i jämförelse med byggnaden

4 snabba bilder från dagen
Bild 1, vatikanstaten, Toppen på Peterskyrkan
Bild 2, typical rom, Alla "moppar", höga gamla byggnader och folk överallt
Bild 3, gelatino (glass på italienska). För tredje dagen i rad trycker jag i mig en glass
Bild 4, dricka i Ítalien. Tycker det är lite intressant att 33cl burkarna i Italien är avlånga